کروه فنی مهندسی بلوری سرویس عرضه کننده تجهیزات آشپزخانه های صنعتی

اشتباهات باریستاها

1399/11/23

مدیر سیستم

از معمول ترین اشتباهات باریستاها و یا افراد مبتدی در کافه ها نحوه برخورد غیراصولی وغیرعلمی با اسپرسو ماشین می باشد (غیر علمی : به منظور نداشتن اطلاعات و مفاهیم عملی صحیح برای استفاده از یک ماشین و اهمیت دادن به نوع عملکرد آن).
ما در تلاشیم که بتوانیم راهکارهای درست و فنی را؛با باریستا ها و یا نفراتی که پشت کانتر های کافه مشغول به کارند به اشتراک بگذاریم تا جدا از انتقال تجربه های صحیح در نگهداری تجهیزات به شما کمک کنیم.
وقتی در جایی صحبت از یک ماشین به وسط می آید، در لحظه اول پیش‌فرض‌ها ذهن را به سمت اتومبیل می برد؛ اما واقعیت چیزی متفاوت از این امر نیست. اسپرسو ماشین همانند یک خودرو مکانیزم مشخصی برای ایجاد یک فرآیند دارد.از مهمترین عواملی که می‌بایست به طور دائم تحت کنترل باشد "آب" است.

آب ورودی و مورد تغذیه دستگاه شما از لحاظ خصوصیت های اصلی می بایستی استانداردهای مشخصی داشته باشند که در مقالات بعدی به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

اما در حال حاضر در مورد یکی از اصلی ترین اشتباهات رایج باریستاها و کافه داران صحبت می کنیم و آن خارج کردن بخار داخل بویلر بعد از اتمام ساعت کاری کافه می باشد.همیشه این سوال به طور جدی مورد بحث بوده که آیا بخار از دستگاه خارج شود و یا نه؟
جواب این سوال قطع به یقین "خیر" است. برای توضیح علمی این مطلب اینگونه می توان توضیح داد:
ظرفی(محفظه بویلر) را با یک میزان مشخصی از آب در نظر بگیرید، بعد از گرم شدن و رسیدن به دمای جوش میزان آب داخل ظرف کم می‌شود و بخش کم شده آب از حالت مایع به حالت بخار در می آید.

نکته حائز اهمیت دقیقاً همینجاست، یک پارامتر مهم که در آب مصرفی نقش اساسی دارد سختی آب می باشد.سختی آب به طور کل بر اساس دو فلز کلسیم و منیزیم سنجیده می شود و در واقع به زبان ساده تر می توان اینگونه توضیح داد سختی آب ذرات معلق نامحلول در آب میباشد که بعد از فرایند بخار شدن بخشی از آب به صورت ثابت در آب باقی می ماند حال با خارج کردن بخار از داخل محفظه با حجم آب کمتری مواجه می شویم که درصورتیکه همان میزان اولیه ذرات معلق نامحلول (سختی) را دارد پس با کمی تامل به این فرایند این نتیجه حاصل می شود که ذرات معلق مازاد بر حجم آب داخل محفظه به صورت رسوب در قسمت‌های مختلف محفظه(دیگ بخار،بویلر) ته نشین می شوند و به مرور زمان و با کارکرد روزانه ماشین این رسوبات در مسیرهای منتهی به خروجی اسپرسو ماشین کشیده می شود و در نهایت ایجاد انسداد مسیر می کند

ز ابتدایی ترین مراحل نگهداری اسپرسو ماشین این امر حائز اهمیت است که بعد از اتمام کار، بخار موجود در دیگ بخار تخلیه نشود تا بعد از سرد شدن و فرآیند میعان مجدداً تبدیل به آب شده تا حجم آب داخل دیگ متناسب با سختی موجود باشد.

واحد فنی مهندسی مجموعه بلوری